Followers

Tuesday, November 30, 2010

~MeNu WaJiB pAgI RaYa~

alooo....
assalamualaikum....
hmmm....
kte jmpe lg di ari terakhir bln november...
korg pe kabar....chat???

arini aku nk citer sal mknn...
hmm...korg suke x...
hehe...
mknn yg aku nk citer ni mknn yg wajib ada masa pg raye...
xkisah la rye aidilfitri or aidiladha...
sama jew...

klu aku menu wajibnyer adalah ketupat daun kelapa,rendang daging,ayam kampung masak kicap(mknn pevret anak sedara aku),and satay....
huh~~mmg terliur aku tulis entry nih...
huhu...semuanya my mom yg masak....
my mom msk mmg the best ar...chef wan pon menangis klu raya...
ok overkn aku nih...hehe...
tp siyes my mom msk mmg sedap...

ok...
tp arini aku nk citer sal ketupat n satay....
aku akn citer cara wat dia skali...
huhu...



ok...
aku nk citer sal
ketupat dlu ek...
hmm...setiap kali nk rye aku mesti akan ingatkn my mom n my abah sal daun kelapa nk wat ketupat...
my abah akan berusaha crik daun kelapa...
meredah hutan...panjat pokok...meredah sungai...
ok...tipu...jgn caye...tp my abah akn brusaha cari n sediakn daun kelapa tuh...
n setiap kali nk rye gak aku akn gaduh ngan my mom nk anyam berapa puluh ketupat...
huhu...

dlu aku xpndai anyam ketupat ni taw...tp skrg dh expert dh...
huhu...
ok daun kelapa yg nk digunakan adalah daun kelapa yg muda...
pastu anyam daun tuh jd plbagai jenis...
antaranya,ketupat bawang...ketupat sintok(eh...cm nama tmpt aku blaja ar...)
hehe...n byk g...

bila dh anyam tu...kte msukkn beras kt dalam dia...jgn penuh2 taw..kang meletup ketupat tuh...
msukkn dlm agak2 hmpir setengah ruang ketupat tuh...
bila dh siap msukkn beras...rebus selam kira2 4jam....
biasanya my mom gne dapur arang...
senang ckit...xar abis bekalan gas kt dapur tuh...hehe

bila dh msak lak cpt2 angkat n letak kt bekas yg jarang cam bakul ke biar air dia tersejat...
bila dh agak sejuk..leh ar ikat ketupat tu n gantung...
hehe...dh ciap..


ketupat yg dh ciap dimasukkn beras...


ok..mse utk merebus...


yeay...dh masak....


jom ikat n then gantung...

ok...
nk citer sal satay lak...
mmg terliur nk citer sal satay nih...
ok..zyana sila kwal diri...hehe
mse cuti 2mggu ritu 2kali aku wat satay taw....
sblom rye wat satay ayam...lps raya satay daging...
beselah dpt byk daging korban...hehe

cmne nk wat satay yg sedap...
meh i ajaq
ok...mula2...korg potong daging or ayam dalam saiz yg sederhana...
xkecik sgt n besar sgt...
lps tuh...perap dengan gula n ramaskn...
biasanya klu daging kte kne perap n ramas dia lbh ar kn...
klu ayam korg perap je pon dh ckup...

tgh perap tuh kita sediakn bhan2 rempah2 yg nk digunakn...
brg2 yg kte perlukan bawang merah,bawang putih,kunyit hidup,serai and jintan putih...
hmmm...
korg tumbuk or kisarkn brg2 ni semua sampai halus...
n then korg gaulkn semua tuh kt daging or ayam yg diperap td n biarkn ia diperap lg..
n nk promote ckit kt cni...mse aku wat ritu...
smua keje2 memerap tuh...
my adeq yg wat...huhu....
dia mmg semangat klu nk wat satay nih...
aku pon semangat gak...tp mse n bakar n makan ar semangat aku lg lebih..huhu

ok bila dh agak lama n bila daging tuh dh lmbut korg dh leh cucuk dia kt lidi...
ok...sambil cucuk tuh...kte dh leh ciapkn tmpt nk bakar tuh...

n...ble dh ciap cucuk...boleh ar kte bakar...
mse bakar tuh...amik serai n minyak utk kte renjis kt satay tu mse kte bkar...
n pastikn api kt tempat membakar tu xbesar sgt...t hangus plak satay korg...hehe
kdg2 kami ni ngah bakar pon smpt mkn satay2 yg dh ciap dibakar tuh...hehe
xsabar tolkn kami nih...hehe


satay yg belom dibakar...


satay yg dh ciap dibakar..meh mkn..huhu

k ar...ckup takat nih...
teringin plak rsenye nk satay...
hmmm....xsabar nk lik umah nk wat satay g...huhu...
k ar korg...
daa...


No comments: