Followers

Saturday, July 24, 2010

~MaKaNaN tRaDiSi OrG jAwA-part 2~

haloo....
seperti yg sye jnjikn ari 2... ok....
ari ni aku nk ajar cre wat 'nasik ambeng'....

ok... kpd sesape yg xtaw n xpnh tgk 'nasik ambeng' ni....
ia terdiri drpd nasi,serunding, ayam goreng or ayam masak pape je(tp lg elok klu msk yg xbrkuah) bihun goreng,mee goreng or syur shoo un(org jawa pggl msk smbl goreng)

ok... mula2 kte blaja cre nk wat nasik dia ok...
masak nasi mcm biasa...lbh elok klu lembik sedikit...
tp jgn sampai jd bubur nasik sdh la...

hehehe...
ble dh msk kte amik besen yg sederhana kecik ltkkn pggn yg ditelangkupkn
kt dlm besen trsebut....

lps tu msukkn nasi td n tekan2 sedikit agar ia padat...

selepas tu amik talam 0r dulang bulat yg telah diletakkn daun pisang...
telangkupkn nasi td pd talam tersebut.... so...kte akn dpt nasi yg berbntuk bulat n sedikit belubang diatasnye... ok

selepas itu....

cre nk wat serunding plak....
ok spe2 yg xtaw wat serunding ni meh aku ajar k(mcm ar aku ni pndai msk sgt...hehehe)
bhn2 yg diperlukan kelapa parut(kelapa 2 jgn terlampau tua...
xbpe cedap ok)
bawang putih+merah,halia n serai(dikisar)n serbuk kunyit...
ok cre nk msk dia cmni...tumis bhn yg dikisar td...
ble dh naik bau...masukkn kelapa parut n serbuk kunyit.....
xlupe garam n gula..
goreng sehingga kering...
pastikan api tidak besar k...


cara nk msk bihun n mee goreng aku rse aku xyah ajar kowt..

tntu korg dh expert...
coz bnda mudah kn...


ok cara masak sayur shoo un or sambal goreng tu plak k...

bhn2 yg diperlukan shoo un(rndm dlu biar dia lmbut),
sayur pucuk,kentang,bawang merah + putih,halia cili kering(dikisar),kicap n santan.
ok kentang tu korang potong kecik2 n goreng...
syur pucuk tu plak korg goreng n then basuh n smbil ramas...
tp jgn trlalu hncur k...nk bg dia lmbut jew...

ok...cre nk msk...

tumis bhn yg dikisar...
ble dh naik bau n dh kering masukkn bhn spt kntang yg dh digoreng,
shoo un,syur pucuk n masukkn kicap...
n kacau biar bhn n ramuan td sebati,n then masukkn santan....

pastu kcau sampai kering..n pastikn api kecil...

ok...
ayam goeng tu korg goreng cm biasa n klu nk goreng berempah or
goreng cm ayam KFC pon xpa..


ok cre penyediaan nasik ambeng ni plak ek...

nasik dlm talam td potong 4....
dh jd empat bhgn tu korang ltk semua bhn cm syur shoo un,mee n bihun goreng serta serunding tu ke 4 bhgn td k...

ayam tu korg ltk kt bhgn atas nasi td...

n then jd la...'nasik ambeng' anda seperti ini...




ok... klu da pape mslh nk wat 'nasik ambeng' nih leh tnye aku k... huhu....


hmm...cm yg aku ckp klu wat knduri gne 'nasik ambeng' ni byk kebaikkn nyer... tukang masak dh xbyk keje mse tyme knduri berlangsung... leh rehat2.... hahaha....


hmmm...kmi sedang berehat2 ktika knduri berlangsung..



brmesra2 pon sempat


ok...letih dh aku bercerita....
aku da keje nih...
jmpe g...
daa...

No comments: